16 sep. 2010

Vad händer nu?

Nu när ansökan är inskickad väntar en lång väntan till nästa meddelande.
Dom skickar ut meddelanden på polisens hemsida där dom talar om vad som händer med min ansökan.

Det första som händer är att dom läser alla ansökningar för att se vilka som är behöriga att läsa på PHS.
Tror dom kollar så man har klarat simtestet, har gjort högskoleprovet och har läst dom ämnena som krävs.
När/Om man är behörig är det dags för första testet.
För att dom ska veta att man kan kommnicera på ett bra sätt och ka att fatta rätt beslut är första testet ett
språkprov. Vad jag har förstått är det läsförståelse.
Tror nog att det är de testet jag är mest nevös över.
Samma dag; om man blivit godkänd på språktestet, får man träffa en polis för ett samtal.

Sen får man gå hem och vänta. Kommer bli en hel del sömnlösa nätter kan jag tänka mig. Kunde jag gjort något annorunda? Borde jag sagt så? Kanske borde sagt så istället? Usch!

Tycker polisen att man är lämplig väntar fysproven.
Då är det löpning på bana. 2km på 9 minuter och 30 sekunder. Lätt match!
Sen är det Harres Test. Se video här!
Vissa kommer att få visa att dom kan simma. Stickprov.
Sen ska man släpa en 77kg tung docka 15 meter utan tidsbegränsning.

Klarar man allt det är det mer väntan. Kanske inte lika mycket att fundera på nu men väntan lär vara jobbig.

Sen kära ni.. Sen är det pliktverket som gäller. Om man nu bedöms som lämplig!
Då är det fler tester och fler samtal.
Man ska göra ett datorbaserat begåvningstest där man ska svara på frågor om sig själv. Testet tar 80 minuter och mäter även anlag för verbal, spatial och logisk förmåga.
Sen är det läkarundersökning. Syntest, hörseltes, urinprov och mätnings av muskelstyrka (ISOKAI).

Efter det är det dags för den jävla psykologen. Där man man igenom testresultaten och det personliga brevet.
Han kollar också upp inställningar, attityder, moral och etiska värderingar.
Det tar ungefär en timme.

Det sista testet är en intervju med två poliser. En man och en kvinna, varav en i arbetsledande ställning. Dessa poliser är särskilt utbildade för att kunna utföra och bedöma resultatet av intervjuerna.
Intervjun pågår ungefär en timme. Jag ska berätta om mig själv och min bakgrund. Jag får även frågor om moral, etik, samhällsorientering och värderingar.
Det blir resonemang kring yrkesrollen och jag får göra olika ställningstaganden.
Syftet är att belysa mina personliga egenskaper, färdigheter och lämplighet för polisyrket.

Ja det är väl det jag har framför mig. Jag vet inte när testerna börjar men det lär ni märka..

1 kommentar:

  1. Du har en oerhört spännande tid framför dig!
    Lycka till med ansökningen!

    http://villblipolis.112sidan.se/

    SvaraRadera