20 feb. 2011

Varför?

Jag fick en fråga bland kommentarerna för ett tag sen om varför jag ville bli polis och vad en bra polis ska ha för egenskaper. Tänkte försöka svara på frågorna :).

Sen jag bestämde mig för att bli polis; för ungefär tre år sedan, har jag haft en tanke som följt mig och det är att skapa trygghet. Så enkelt är det. Eller "enkelt" kanske är mer rätt.
Trygghet är en känsla som får människor att må bra. Alla har rätt att känna sig trygga var dom än befinner sig eller vad dom än gör. Är man inte trygg mår man inte bra. Så ser jag på det.
Man kan skapa trygghet på flera olika sätt. Eller hur? Men poliser kan skapa trygghet som inga andra kan, enligt mig. Jag vet att det finns vissa som blir stressade av poliser och inte alls ser dem som en trygghet i samhället. Jag vet inte riktigt hur man kan ändra på det. Men det löser sig förhoppningsvis..
Sen finns det andra anledningar till varför jag vill bli polis men huvudtanken är trygghet.

Dom bra egenskaperna kommer imorgon!

4 kommentarer:

  1. 90% av befolkningen blir stressade när dom ser en polis. Även de kan känna trygghet med polisen. Tänk om, gör rätt! (har sneglat på din blogg i 1 min och ser att det är inte mycket rätt)

    SvaraRadera
  2. Har du lust att skicka källan? Jag tycker att 90% låter otroligt mycket men jag är villig att ändra mig om det är som du säger.

    Och skulle det stämma måste polisen verkligen jobba med det. Det kan inte vara bra på något sätt att polisen får folk stressade. Stress är oftast något negativt.

    SvaraRadera
  3. Om jag stoppar dig för en rutin kontroll på e4:an. Menar du på fullaste allvar att din puls inte höjs? Även fast du är vit som det renaste mjöl. Grattis du har nog valt fel bransch. Har du tänkt på att bli astronaut eller nått?

    SvaraRadera
  4. Jag har blivit stoppad och nej, pulsen höjdes inte något speciellt. Kanske är konstigt men det är sant.
    Fel bransch har jag absolut inte valt..

    SvaraRadera