6 dec. 2009

Att ingripa

"Misshandel i tunnelbanan
Efterlyst, 23 oktober, 2009

En kvinna blev på fredagseftermiddagen misshandlad på tunnelbanan av en okänd man, rapporterar Sveriges nyheter.
Det var inne i tunnelbanevagnen som misshandeln skedde. Kvinnan ska ha blivit slagen av en för henne okänd man. Gärningsmannen klev av tåget vid Gullmarsplan och polis larmades till platsen, skriver Sveriges nyheter."

Hur många personer sitter på tunnelbanas gröna linje en fredageftermiddag? En helvetes massa skulle jag tro.
Hur kan ingen utav dem som sitter där ingripa?

Jag tror att det är så att folk är rädda. Rädda för att själva bli misshandlade.
Något annat kan det inte vara tycker ja. Ingen kan ju tycka att det är rätt! Hoppas dom jävlarna inte kan sova klokt på nätterna.

Många vill nog ingripa men dom sitter och väntar på att någon annan skall göra det. Varför??
Ställ dig upp och skrig eller fan vad som helst. Se till så att folk ser vad som händer.
Kan lova att om man ingriper själv så kommer flera.
Och skulle dom inte göra det vet jag inte vad för människor som rör sig kring oss.
Man har i alla fall inte gjort något fel om man ingriper!

Jag har adrig blivit utsatt för en händelse då jag varit tvungen att sätta frågan: Ska jag göra något eller eller?
Men skulle det någon gång hända så hoppas jag verkligen att jag inte är en sån som inte gör något.
Jag är inte sån! Får inte vara!

4 kommentarer:

  1. Anledningar till att folk inte hjälper någon i nöd, enligt min socialpsykologibok:

    1. Notera. Man har inte noterat att någon behöver hjälp, man är så inne i sina egna tankar. I ex. storstäder är man så van vid liv och rörelse att man inte märker om nån behöver hjälp.

    2. Tolka. Eftersom ingen annan hjälper till så tänker man "då är det säkert ingen fara" eller man kanske tolkar det som att gärningsman och offer är släkt och tänker "de får lösa sina egna familjeproblem". Om offret kanske ramlat och slagit sig så kanske man tänker "han är säkert bara full".

    3. Ta ansvar. Man tänker att någon annan säkert ringt 112, "Det är ju så många närvarande, så NÅN måste ju ringt!"

    4. HUR hjälpa. Man kanske känner att man inte är tillräckligt kompetent för att hjälpa till. Man vet inte hur man ska agera, vem man ska ringa, vad man ska göra.

    5. Tillhandahålla hjälpen. Man är rädd för att göra bort sig. Att man ska se dum ut om man springer fram. "Tänk om det inte är nån fara alls, dom kanske bara skoj-bråkar och så kommer jag här som värsta drama-queen!"

    (och så min egen åsikt då: självklart tycker jag att man ska hjälpa till om man ser att nån behöver hjälp, men man måste ändå ha förståelse för att folk INTE agerar. Jag gillar inte när man säger att "fyyyy så arroganta och passiva människor är!". Jag förstår verkligen till 100% de som inte agerar. Jag kan känna igen mig i varenda av dessa ovanstående punkter, särskilt den sista. Men om man har dessa punkter i åtanke när man väl ser någon råka illa ut så kan man ju ställa sig frågan "spelar det någon roll om jag skulle råka se dum ut? spelar det nån roll om fler än en person ringer 112?". Agera, jag tror man vinner på det oavsett.

    SvaraRadera
  2. En sak till; i min bok handlade det mest om man tex. såg nån som ligger skadad på gatan. Men när det gäller en pågående misshandel tror jag att en sjätte anledning absolut kan vara att man själv är rädd att råka illa ut om man ingriper.

    SvaraRadera
  3. Jag tror att ordspråket bättre fly än illa fäkta gäller bra här. Man känner nog att man är maktlös. Att man inte rår på en storman (eller vad det nu är) och helt enkelt flyr ini sina egna tänker eller problem.
    När man sedan bestämt sig för att inte ingripa så hittar hjärnan på orsaker/förklaringa som förmildrar det och gör "att inte ingripa" till rätt beslut.
    tex.
    - hon förtjänade det
    - hon kunde ha sprungit ut ur vagnen
    - varför gör inte hon motstånd
    - ingen annan gör något så varför ska jag?
    osv.
    så de som inte ingriper tycker att det gör minst lika rätt som vi andra. (jag har också läst psykologi)

    SvaraRadera