27 nov. 2010

Högstadiedisco

Igår var det dags för mitt andra uppdrag som polisvolontär. Första uppdraget var informationsutdelning vid ett derby i Globen och denna gång var det dags för nattvandring i Gustavsberg och Värmdö.
Jag har nattvandrat med Ingarös nattvandrare ett par gånger som ni säkert vet och det var ingen större skillnad mot nu. Det var två saker som var annorlunda. Vi hade direktnummer till två polisbilar som vi visste alltid snurrade i närheten. Var dom tvugna att åka iväg på något ringde dom och sa det så vi visste alltid var vi hade varandra =  Trygghet.
Den andra var att vi hade en större frihet att gå var vi ville. Vi var fyra personer som gick tillsammans och kände vi för att hoppa på en buss mot Hemmesta gjorde vi det och ville vi ta en promenad i ett bostadsområde och kolla läget gjorde vi det. Ibland delade vi upp oss två och två.
Det gjorde vi även med Ingarö men här var man sig egen ledare på något sätt. Vi tyckte inte alltid likadant men när vi avslutade kvällen var alla nöjda = Kanon!

Det var inte sista gången jag gick med dem. Kommer självklart aldrig svika Ingarö. Är riktigt trevligt att vandra med dem. Och då kan Emma följa med vilket gör det ännu bättre :)

7 kommentarer:

  1. Ringde ni då och sa till polisbilarna vart ni rörde er eller hur fungerade det? Har ni några andra kläder än "vanliga" nattvandrare?
    Kan du inte ta bort att man måste skriva in de där bokstäverna när man kommenterar. Jag skulle skriva oftare om de inte var där!

    SvaraRadera
  2. Skulle vi åka till ett ställe som vi inte hade kommit överens om. På samlingen innan vi gick ut gick vi genom vilka ställen det var bra om vi rörde oss på och skulle vi åka någon annanstans skulle vi ringa.
    Nu gjorde vi aldrig det men det är så det går till.

    Som det är nu har vi våra egna kläder plus en reflexväst som det står Polisens Volontärer på. Jag hörde något rykte om att dom skulle fixa jackor men det har jag inte fått bekräftat.

    Jag har tagit bort skiten nu Amanda så det är bara köra :D

    SvaraRadera
  3. Är det ett sammanträffande att du fick vandra på Värmdö eller får man liksom önska var man vill vara/göra?

    Eller du kanske är med i typ Nacka/Värmdöpolisens volontärer kom jag på nu...:P

    Tack för att du tog bort bokstavsgrejen! :P

    SvaraRadera
  4. Volontärverksamheten finns bara i Stockholm och dom lägger ut uppdrag överallt och känner jag för det kan jag hoppa på allt. Vart de än är.

    Det var första gången på länge dom använde sig utav volontärerna i Gurra men det fungerade så dom ska köra fler gånger.

    SvaraRadera
  5. Jag har en sak som jag gärna vill höra dina tankar på, det är inget personligt utan allmänt som jag har funderat på det här:

    När jag var på cupfinalen i fotboll så var det också andra event på globen så vid gullmarsplan stod det några polisvolontärer och delade ut lappar där det stod hur man skulle gå för att komma till de olika eventen. Detta måste ju ha funnits ett behov av redan innan det fanns polisvolontärer och då gjordes detta (kan jag tänka mig) av ett ungdomslag eller på något sätt av arrangörerna typ att man ställer upp och jobbar gratis och får lite fika kanske...

    Min fråga är nu:
    är polisens volontärer ett påhitt för att det är "coolt", folk vill inte bara vara volontärer längre utan det måste vara ett "statusord" innan?
    "alla" tjänar ju på de polisens volontärer förutom föreningslivet som skulle kunna få en för företaget mindre summa men som gör stor skillnad i deras ekonomi. Hur ser du på det här?
    vem är det som bestämmer vad polisens volontärer ska göra? Kan man typ ringa och önska att de tex delar ut lappar inför ett evenemang?

    SvaraRadera
  6. En polisvolontär jobbar med direktkontakt till en polispatrull så det är alltid polisen som bestämmer vad vi ska göra. Det polisen inte har resurser till, som att dela ut lappar t.ex. Det är inte polisens jobb att se till att rätt personer hamnar vid rätt entré men skulle personer hamna fel blir det garanterat en polissak.
    Visst skulle man kunna skicka ut snåknattar att dela ut lappar men hur smart är det vid en högriskmatch? Samtidigt som volontärerna delar ut lappar håller vi koll på folkmassor och hur stämmningen är. Märker vi något ringer vi polisen som kommer dit. Som jag troligtvis skrivit i ett bligginlägg så är volontärerna polisens förlänga ögon och öron.

    Skulle det inte vara en högriskmatch skulle det nog kunna krylla av knattar från klubben som delar ut information och det är skitbra tycker jag. Eftersom det inte behövs så många poliser en sån match behövs inte polisvolontärerna.

    Och statusordet polis är något man inte ska tänka på. Det är bara för att man ska veta att vi står nära polisen. Andra volontärer finns det massor av överallt.. :)

    SvaraRadera
  7. Tack Jimmy bra svar!

    SvaraRadera