16 juni 2011

Piketstyrkans första kvinnor!

Text från Aftonbladet.se

Sara och Ulrica är Stockholms tuffaste kvinnliga poliser.
I 20 veckor har de hårdtränat för att ingå i piketstyrkan.
– Jag ser mig inte som en superhjälte, mer som en person med inspirerande arbetsuppgifter, säger Sara.
Piketstyrkan har fram till i måndags endast bestått av män. Nu har Stockholm som första län i Sverige anställt tre kvinnliga poliser till piketen.
Utbildningen är stenhård och fylld av fysiskt och psykiskt krävande moment. På jobbet väntar en vardag där de kommer möta landets grövsta kriminella och förväntas klara av extrema situationer.
– Visst utsätter vi oss för vissa risker, men så är det i hela polisyrket. Det är inte som att jobba på ett kontor, säger Sara.
Få kvinnor tar steget och söker, menar Sara och Ulrica. Fysisk styrka är A och O, men de personliga egenskaperna och ens grundvärderingar väger minst lika tungt, berättar de.
– Rekryteringen pågår i ett år och innehåller många delmoment där både kvinnor och män faller bort. Det handlar om att plocka ut individer, könet är ointressant, säger Sara.
Vilka reaktioner har ni mötts av?
– Kollegorna har inte gjort någon skillnad på oss bara för att vi är kvinnor. Jag tycker inte heller att piketen är någon grabbig arbetsplats, säger Ulrica.
– För mig är det inte en så stor grej att jag är tjej. Det är ingen skillnad på om jag jobbar här eller på ett ställe med 20 tjejer, säger Sara.
Hur har de första arbetsdagarna varit?
– Det har varit mycket förberedelser och praktiska saker. Nu känns det skönt att börja jobba på riktigt, säger Sara.

1 kommentar:

  1. Okey? Vad har detta med dig att göra ? Du skulle väl bli fritidsnisse?

    SvaraRadera