24 jan. 2010

Kursen

Rättskunskapskursen jag läser är en kurs på 50 poäng och håller på fram till vecka 22.
Vi träffas varje torsdag och ska då ha läst minst ett kapitel som vi sen går igenom/genom.
Kan någon förklara för mig när man ska använda igenom respektive genom??

Vi kommer att ha två prov. En efter halva tiden och en i slutet.
Vill man, har man möjlighet att att skriva ett fördjupningsarbete om nästan vad man vill som har någon koppling till det vi läser.
Gör man det behöver man inte skriva prov nummer två.
Jag tänker nog satsa på arbetet. Ska bara komma på vad jag ska skriva om.

Jag tror att jag ska skriva om diffusa lagar. Lagar som man inte riktigt vet hur man ska tolka.
Får fundera lite mer på det!

3 kommentarer:

  1. I detta fall ska du helt klart använda "igenom". Jag har skitsvårt att liksom skriva någon regel för när man använder vilket, jag tycker man hör det liksom... Hade du skrivit "Vi träffas varje torsdag och ska då ha läst minst ett kapitel som vi sen går genom" så hade det uppfattats som att ni bokstavligt talat ska GÅ GENOM ett kapitel, och hur fan gör man det?

    SvaraRadera
  2. jag tror det handlar om talspråk och skriftspråk. vi säger ju ofta genom men vi borde säga igenom i många fall.

    SvaraRadera