2 maj 2010

Söndagsrapport

Det var riktigt kul att nattvandra.
Vi började kl 21 då vi fick våra röda jackor och information om vad vi hade gett oss in på.
Sen gick vi raka vägen till macken och tog en fika. Sant. Vi började med fixa :).
Sen finns det vissa ställen på ön som ungdomar brukar åka till så vi betade av dem. Eftersom det är stor ö blev det inte så mycket vandra utan mer bilåkande. Nattåkarna?
Det var en del unga ute men dom var lugna så det var inga som helst problem.

Vid 23 stängde ungdomsgården Brunnen så vi passade på att åka förbi där och ta en titt.
Emma och jag fick oss en liten rundvandring i huset. Hur bra som helst! Precis vad ungdomarna behöver.
Huset hade allt. Nästan. Riktigt bra var det i alla fall.

När vi hade betat av alla "vanliga" ställen på ön åkte vi till Gustavsbergs centrum där det kryllade av fulla ungdomar och en gammal knarkare som uppmanade alla unga att börja med amfetamin. IDIOT!
I centrum stog en hel del Värmdöpolare som höll ställningen så vi checkade av med dom hur landet låg.

Helst plötsligt bestämde sig alla ungar för att hoppa på en buss så vi hakade på. Gick av i Grisslinge där det var någon form av utomhusfest. Allt verkade lugnt.

Sen åkte vi vidare till några andra ställen men allt var lugnt så kvällen slutade kl 2.

Jag kände att mitt behov av att få människor att känna sig trygga bara blev starkare och starkare.
Man gjorde verkligen nytta när man gick omkring och småpratade med dom unga.
Vissa blev irriterade på oss men jag tror att majoriteten av dom vi träffade uppskattade vår närvaro.

5 kommentarer:

  1. Jag tycker att det är skitbra att nattvandrarna finns och tycker det är skitbra att ni engagerar er! Thumbs up! :D

    Däremot funderar jag på en grej som skrämmer mig lite, och du får gärna ge mig "svar på tal" sen och förklara om jag missförstått nåt :)

    Jag gillar verkligen det du skriver i slutet, om ditt starka behov av att få människor trygga, det är toppen och låter tryggt och skitbra! Den ambitionen tycker jag att alla poliser ska ha. Men det som (ärligt talat) skrämmer skiten ur mig är att du tidigare berättat om din dröm att bli Sveriges bästa skytt och att du vill kunna skjuta mellan revbenen utan att döda och sådär. Och på riktigt så tycker jag att det är otäckt att en blivande polis pratar om att skapa trygghet samtidigt som han pratar om sin dröm om att kunna hantera vapen. Som om trygghet och vapen är två begrepp som hör ihop. Jag vill verkligen inte bo i ett samhälle där polisen skapar trygghet med hjälp av vapen, det är nåt som hör hemma i krig (om ens där).

    Jag skulle känna mig mycket mer trygg om jag visste att blivande poliser strävar efter att exempelvis bli "Sveriges bästa på att lösa konflikter med ord istället för handling" eller liknande, såna grejer tycker jag att polisen ska jobba aktivt med och jag skulle känna mig både trygg och sjukt stolt om svenska polisen hade det som mål!

    Men är det så att du gärna vill bli skytt och använda vapen så är det klart att du ska göra det (även om jag personligen då helst hade önskat att du sökt dig till sportgrenen "Skytte" och inte till en av våra viktigaste samhällsfunktioner...), men i så fall så får du nog (enligt min åsikt) skippa snacket om trygghet, för vapen ger INTE trygghet, någonsin.

    Så, säg att jag missförstått nu för det är inget kul att vara rädd.

    SvaraRadera
  2. Sara Sara Sara..
    Jag har aldrig sagt att jag ska skapa trygghet genom att skjuta.
    Det fungerar inte. Det håller jag med om.
    Polisens jobb är att skapa trygghet i samhället och det är det jag brinner för. Och för att skapa trygghet är det viktigare att visa sig och inte vifta med ett vapen.

    Att skapa trygghet är inte allt polisen gör utan dom träffar en hel del busar också.
    Skulle man bli beskjuten och måste skjut tillbaka är det väl bra om man är duktig?
    Då har det inte längre med trygghet att göra. Utan att rädda sitt och andras liv.

    Så :)..

    Tycker om dina långa kommentarer btw!

    SvaraRadera
  3. TACK! Jag älskar dom 9 första raderna. SÅ ska en blivande polis prata!

    Men jag vet inte, jag tycker fortfarande inte om det där med vapen. Visst träffar polisen en massa busar, jämt och ständigt hela tiden, men jag tycker ändå att de ska undvika skjutandet (vilket de också gör!) Det är så otroligt sällan de träffar personer som de måste rikta vapen mot, så jag tror att det är själva grejen om att du vill bli sveriges bästa skytt som stör mig. Det finns liksom INGET behov av en sån polis. Visst, klart att det är bra att vara duktig OM man nu mot förmodan måste avfyra ett vapen (vore ju less good om man av misstag dödade nån) men då tycker jag att det räcker med grundläggande kunskaper.

    Jag tror helt enkelt att det handlar om att du har en sån enorm vilja och drivkraft att bli polis (SKITBRA och jag gillar't!) men en del av den drivkraften består i att du vill skjuta folk. Och det skrämmer mig, faktiskt.

    Skjutandet är inte polisens primära uppgift, yrket handlar praktiskt taget ingenting om att skjuta så jag tycker helt enkelt att det är fel och otäckt att det får så stort fokus. Det hade liksom kännts bättre om du sagt typ "tyvärr måste man kanske nångång avfyra ett vapen, inte kul, men jag förstår att jag då måste lära mig hur man hanterar ett vapen".

    SvaraRadera
  4. Sara. Du tar det på för stor allvar. För mig är allt en tävling som du kanske märkt. Vill vara bland dom bästa vad det än gäller. Även skytte.
    Det är ju inte så att det finns skyttetävlingar där den bästa skytten får pris och diplom.
    Det kommer aldrig gå att mäta så egentligen finns det ingenting att sträva efter. Jag vet det.
    Men jag presterar bättre om jag har ett mål, vad det än gäller.

    men en del av den drivkraften består i att du vill skjuta folk

    Var har du fått det ifrån. Jag kommer troligtvis aldrig kunna trycka av avtryckaren. Det finns spärrar som tar emot.
    Blir man polis för att få skjuta. Vad blir man för polis då?

    Jag vill bara vara bra/bäst på det jag gör..

    SvaraRadera
  5. Okej, nu förstår jag mycket bättre hur du menar :)

    Sen det här med att jag tar det på "så stort allvar" - klart jag gör det! Jag menar, jag vet att du vill bli polis och den enda konkreta anledningen till att du vill bli polis som du egentligen nämnt är det här med "Sveriges bästa skytt", klart att jag fokuserar på det då och tar det på stort allvar.

    "Blir man polis för att få skjuta. Vad blir man för polis då?"

    Exakt! Jag förstår nu att jag missförstått dig, men det är ju faktiskt så du fått det att låta i bloggen...:)

    SvaraRadera