5 maj 2011

Utlåtandet

Mannen jag pratade med läste upp utlåtandet från polisintervjun.Jag försökte anteckna undet tiden och det va ungefär såhär.

Jimmy är en snäll och trygg person med bra attityd och hjärtat på rätt ställe.
Vi upplever att han vill var alla till lags. Poliserna visste inte om min motivation var rätt. Om jag ville skapa trygghet för andra eller för mig själv.

Poliserna och psykologen rekommenderar mig. Där finns det tre steg. Rekommenderas ej, rekommenderas och rekommenderas starkt.

Anledningen till att jag inte kom in var för att det var många som fick rekommenderas starkt, enligt mannen.

Tycker inte att det känns speciellt bra faktiskt. Att dom tvivlar på min motivation. Hur kan dom??
Det värsta är att det där ligger kvar i tre omgångar till. Känns som att det är kört.

För att få psykologens uttalande skulle jag maila exp@rekryteringsmyndigheten.se och begära det. Har gjort det så nu väntar jag på det. Kommer få det hemskickat.

6 kommentarer:

  1. Hej Jimmy!

    Verkligen skittråkigt att du inte kom in den här gången! Kramkramkram!

    Tänkte bara säga en grej som jag tänkte på när jag läste det här inlägget. Det här med att du undrar "hur kan dom??" tvivla på din motivation.

    Jag tror absolut INTE att dom tvivlar på ATT du ÄR motiverad till att bli polis. Det tror jag är hur tydligt som helst att du verkligen verkligen verkligen VILL!

    Jag tror snarare att dom menar att dom tvivlar på dina motivationsfaktorer. Alltså, VARFÖR vill han bli polis. Som dom sa så undrar dom ju om du vill skapa trygghet för andra eller för dig själv. Det tolkar jag (men jag kan ju ha fel såklart) som att dom kände sig lite osäkra på om det är det trygga polisjobbet som hägrar (alltså att man typ är garanterad jobb efter examen, man vet vad man har för titel och vad som förväntas av en, man vet ungefär hur inkomsten ser ut, man vet på vilken arbetsplats man ska jobba osv).

    Så jag tycker absolut inte att du ska se det som att det är kört! Jag tycker snarare att det var skitbra feedback du fick, något du verkligen kan tänka över! För om du kommer fram till att det faktiskt ÄR att skapa trygghet för andra som motiverar dig mest (självklart är det en motivationsfaktor att skapa trygghet för sig själv också, man är ju inte dumdristig!) så kan du ju utgå ifrån det och öva på hur du ska få fram det på ett bättre sätt.

    Puss och kram till dig och don't give up on your dreams!

    SvaraRadera
  2. Jimmy! Jag vill inte ge dig några förhoppningar men ibland kommer man in som reserv. Det händer relativt ofta. Förra året togs det nog in en 2-3 reserver för att folk hade kommit på andra saker att göra. Mitt tips till dig är att ligga lågt och vänta, kanske har du tur. Mina kommentarer under året som har gått har stämmt varenda en, du har rätt inställning men du är som en öppenbok, ibland vet jag inte vem du gör allt för? Nattvandring på stan skit, bra men gör du det för att du verkligen vill eller är det för att du ska visa dig duktig och må bra själv? Är du inte helt körd hos polisen och psykologen så kommer du komma in. Men du behöver nog ett betyg 7 hos båda. Om inte måste du nog ha lite tur. Jag tror att du har en lite för glamorös bild av polisen, sena nätter, aldrig vara ledig på högtider m.m. Det var nog där du föll det skiner igenom för tydligt. Lycka till i fortsättningen och även fast jag skriver personligt så håller jag på dig! Ps. Har man en offentlig blogg så får man tåla lite!

    SvaraRadera
  3. Sara.. Jag hoppas verkligen inte att det är så dom tänkte. Det vore i och för sig bra för det är relativt enkelt att förklara i sitt personliga brev. Få personerna som läser brevet att förstå hur det är. Mig själv är det sista jag tänker på. Det jag gör gör jag för andra men jag skulle inte göra det om jag inte mådde bra utav det. Det skulle väl ingen göra? Mår man bra av att hjälpa andra är det väl det man ska arbeta med? Jag känner mig trygg både i mig själv och i samhället :).

    Anonym.. Jag har funderat på någon form av reservlista men lägger inga förhoppningar där. Troligtvis finns det hetare kandidater.
    Jag nattvandrar för att det är en bra grej. Första gången jag gjorde det var jag nyfiken. Jag gjorde det av ren nyfikenhet. Visste inte alls vad jag hade att vänta. Man fick en del kommentarer från personer som uppskattade det man gjort. Dom tyckte att det var bra att vi fanns och dom kände sig trygga när dom såg nattvandrare.
    Då fastnade jag. Jag vill göra nytta. Sen är det kul att träffa och prata med ungdomar.
    Jag har inte en glamorös bild av polisen. Jag känner en del poliser och vet precis vad som gäller. Vet inte vad jag har skrivit som får dig (eller folk) att tro de.
    Jag vill göra skillnad och nytta. Sen om det är en onsdagmorgon eller lördagnatt spelar ingen större roll.
    Tack för alla dina kommentarer. Kör på =)

    SvaraRadera
  4. Hej Jimmy!

    Jag jobbar som polis och har även vissa uppdrag som lärare på PHS. Jag skulle också tolka din feedback på samma sätt som Sara. Jag tror alltså inte det är din vilja att bli polis som dom var undrande över, utan VARFÖR du vill bli polis.

    Det är en väldigt viktig tanke att gå igenom för sig själv, att verkligen ha ett bra svar på frågan "Varför vill jag bli polis?".

    Ställ den frågan till dig själv, vrid och vänd på svaret, fördjupa dig mer än de saker som kommer upp vid första anblicken (vill ha ett spännande jobb, jobba med människor, hjälpa andra...). Skriv gärna ned dina svar och läs igenom dom med några dagar (eller veckors) mellanrum. Tycker du likadant när du läst dina tankar några gånger? Har något förändrats? Kan du omformulera något? Är något otydligt?

    Att vara polis är ett livsval, det påverkar dig varje dag resten av ditt liv. Det gäller att du vet själv VARFÖR du vill göra detta val och sedan kunna presentera detta på ett tydligt och förtroendeingivande sätt.

    Jag kan bara önska dig lycka till, ge inte upp (sökte själv 7 gånger innan jag kom in), bygg på dina meriter så mycket du kan...då har du alla möjligheter att komma in på PHS.

    Ha det gott

    A Johnsson
    www.polisassistent.se

    SvaraRadera
  5. Hej!

    Jag undrar vad det innebär att utlåtandet ligger kvar i 3 omgångar? På hemsidan står det att alla tester görs om varje gång.

    MVH
    Felicia

    SvaraRadera
  6. När jag gjorde testerna låg allt kvar i tre månader. Nu försvinner allt till varje gång..

    SvaraRadera