11 juli 2011

Svar på undring om TRX

Amanda frågade i en kommentar vad TRX är och hur man tränar. Tänkte beskriva vad det där så gott jag kan och sen berätta hur jag tränar..

TRX :).. En underbar ny träningsform (För mig). Det är två kraftfulla rep som man fäster lite var man vill, där man kan. Antingen i dörrkarmen, i ett träd eller kanske i taget eller i väggen om man tror att det håller för ens vikt.

Med en TRX kan man träna vad man vill (tror jag). Det finns säkert vissa muskelgrupper man inte kan komma åt men dom är jag inte så intresserade av :). Jag använder den just nu för att stärka upp min bröstrygg och mina coremuskler.
Man använder kroppen som tyngt och kan reglera motståndet så mycket du behöver genom att lägga sig så parallellt mot underlaget som möjligt. Lutar man sig lite bakåt så blir motståndet lätt men ligger man nästan ner så måste man dra kroppen uppåt och då blir det riktigt tungt. Rätt självklart :)

Det bästa är att man tränar så mycket mer än bara det man hade tänkt. Bålen tar stryk nästan hela tiden då alla muskler, både stora och små, måste arbeta för att hålla kroppen rak när man gör övningarna. Själva torson blir väldigt stabil och när den är det kan man börja arbeta mot perfektion :)

När jag får tillfälle sen kör jag upp några bilder så ni förstår hur jag tänker..

Nu blir det Johan Falk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar